mereka yang gorgeous

Sunday, 27 May 2012

ujian madrasah kehidupan... ^__^

ASSALAMUALAIKUM....

Alhamdulillah...akhirnya hari ni saya rajin juga nak update blog saya..hehe...
baiklah..terus masuk ke pokok cerita saya hari ini ye...hehee

Mesti ramai dalam kalangan kita kadang-kadang rasa 'down' sangat dengan kehidupan mereka..
samalah saya sebagai si penulis cerita ini...hidup kita tak kan pernah sunyi dari dugaan...
"alaahh...normal lah semua tuu..." mesti ramai yang kata macam tu kan..huhu...
sebab mereka belum lagi ditimpa masalah...
apabila mereka didatangi dengan masalah....
mereka akan mengeluhh...
"kenapalah masalah bertimpa2 datang kat aku ni???"
 dan....seringkali itulah kita terlupa pada MAHA PENCIPTA kita..
kita lupa DIA ada sentiasa bersama kita...
kita alpa DIA memerhati kita...
dan...kita pun terus terlena dengan asakan jiwa yang bergelora...
ujian itu adalah sunnatullah...
ALLAH sebenarnya dah menjawab segala persoalan mengapa kita ditimpa musibah....




1. Mengetahui kebesaran kekuasaan Allah
Diantara kekuasaan Allah yang dapat kita saksikan ialah Dia mampu membuat sesuatu dan mampu menghancurkannya, dan tidak satupun dari makhlukNya mampu menghalangi.

2. Pelajaran bagi yang berbuat dosa
Hendaknya bencana bisa mengingatkan pelaku maksiat agar bertaubat dan menambah rasa takut. Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan negeri-negeri di sekitarmu dan Kami telah mendatangkan tanda-tanda kebesaran Kami berulang-ulang supaya mereka kembali (bertaubat). (QS Al Ahqof:27) ” Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (Al Baqarah; 222)

3. Menghapus sebagian dosa orang mukmin
Aisyah berkata, ”Rasulullah bersabda, Tidaklah musibah yang menimpa kepada orang Islam melainkan Allah akan menghapus dosanya sekalipun musibah itu hanya tertusuk duri.” (HR. Bukhori 5209)

4. Menambah semangat da’i untuk berdakwah
Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya.” (QS Al Anfal: 25)

5. Menambah pahala bila mahu bersabar
Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam muslim tertulis di bawah pada pembahasan ”Sikap orang mukmin bila musibah datang No.7

6. Mengenal bahwa musibah adalah ujian

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan. (QS Al Anbiya`:35)
7. Mengetahui betapa besar nilai nikmat Allah
Orang kadang kala baru menyadari betapa besar nikmat yang telah Allah karuniakan setelah nikmat tersebut dicabut.

8. Meningkatkan ibadah orang mukmin
Orang mukmin semakin melihat kebesaran Allah semakin bertambah pula iman dan amal ibadahnya. Lihat surat Al Anfal: 2

9. Akan datang kelapangan setelah kesempitan

(Maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak. (QS An Nisa’: 19)
10. Mendapatkan kesejahteraan dan hidayah dari Allah
Lihat surat Al Baqarah ayat 155-157. Sebagian ulama salaf berkaa, ”Andaikan tidak ada musibah di dunia, tentu kita datang pada hari kiamat rugi tanpa membawa pahala.” (Lihat Al Iman bil Qodho` wal qodar oleh Muhammad bin Ibrohim Al Hamd, 106)



<3 ujian madrasah kehidupan <3

please take this smiley and paste it in ur heart...
sincerely from miss mahabbah seputih sutera..



terima kasih sudi singgah... ^__^

salam mahabbah dari saya...


...SUATU KEPASTIAN...

ASSALAMUALAIKUM....

18/5/2012 : 10.55 a.m
Hari ini saya dapat berita tergempar....
Kak Fiza dalam keadan kritikal (50-50).. dia di ICU Hospital Sultanah Aminah JB...
sangat-sangat mengejutkan kami semua di office.. dia dimasukkan ke ICU pada hari selasa lepas..
baby dalam kandungan dia pun dah tak ada..urmm...
dan dia menghembuskan nafas yang terakhir di suami, ayah dan kami rakan sekerjanya lebih kurang pukul 2.30 petang hari Jumaat penghulu segala hari...jenazahnya kemudian dibawa ke rumah ibunya di Felda Taib Andak, Kulaijaya...semoga ALLAH mencucuri roh allahyarhamah Kak Hafiza Sapuan dan menempatkan beliau dalam kalangan orang yang beriman...amin...

AL-FATIHAH...
sertiap yang hidup pasti akan kembali kepada MAHA PENCIPTA...
bersediakah kita?? tepuk dada tanya iman....

sekadar coretan saya pada entry kali ini...sebenarnya itu adalah pengalaman pertama saya..sebelum ini saya tidak pernah mempunyai keberanian untuk melihat jenazah..dan pada hari itu, saya kuatkan hati untuk melihat juga...alhamdulillah..saya mampu...apa yang perlu saya gerunkan? setiap dari kita pasti akan menempuhinya juga...kerana kematian itu pasti...

terdetik di hati saya...bilakah waktunya saya pula?? berbaur rasa di hati ini apabila menatap wajah arwah Kak Fiza..timbul sebak, insaf, takut dan bermacam-macam rasa lagi bermain di benak hati...

dan benarlah firman ALLAH :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya) ". - Al-Jumu’ah (62) : 8

"Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)". – Nuh (71) : 4


terima kasih sudi baca...

salam mahabbah penuh keinsafan... ^__^