mereka yang gorgeous

Thursday, 26 September 2013

Luahan


awak tahu tak macamana perasaan kita bila awak bekerja sampai malam tak balik balik? kita rasa sedih sangat..rasa macam awak tak ada masa untuk diri awak sendiri..awak terlalu workaholic..kita risau awak macam tu..awak tolonglah beri masa untuk diri awak juga..ye, memang sabtu dan ahad awak tak bekerja tapi tak bermakna on weekdays awak perlu bekerja dari pagi sehingga hilang fajar..

saya marah dengan cara awak bekerja tetapi saya tak mampu nak luahkan pada awak..awak, kerja tak akan pernah habis..tidak akan..tapi, saya harap awak dapat manage diri awak..kurangkan stress..jangan terlalu fokus pada kerja sehingga sekeliling awak lupa..saya dari jauh hanya mampu memerhati..


salam mahabbah

Saturday, 21 September 2013

'KETIKA HATI WANITA DISAKITI"





Tak banyak lelaki tahu bagaimana keadaan Hati wanita ketika bersedih...

Wanita marah bukan bererti dia pemarah, melainkan hatinya tengah terluka...

Wanita yang cenderung diam bukan bererti dia egois ataupun acuh tak acuh, melainkan diam itu lebih baik untuknya.

Ketika Hati wanita disakiti...
Mungkin susah di gambarkan dengan apapun, namun hancurnya hati wanita ketika disakiti lebih dari air matanya yang mengalir dengan perlahan..

Ketika Hati wanita disakiti...
Tak banyak yang dapat ia lakukan..
Yang ia tahu hanyalah air mata mengalir membasahi pipinya..
Yang ia tahu hanyalah dadanya yang terasa sesak..
Yang ia tahu hanyalah Sebuah tanda Cinta-Nya.

Jika kau ingin mengenggamnya maka genggamlah dengan halus..

Jika kau ingin melepaskannya maka lepaskanlah dengan perlahan..

Kerana ia adalah makhluk yang sangat rapuh..
Jika diibaratkan kaca, Maka jangan terlalu kasar membersihkannya, kerana ia akan menjadi calar..

jika kau meletakannya jangan kau letakkannya dgn kasar kerana ia akan pecah...

"Begitupun Hati Wanita"

Friday, 20 September 2013

BERJAGA-JAGA



tadi jenjalan dalam FB..jumpa post ni...rasa macam tak penting..tapi mungkin untuk masa depan kot??
seram pulak bila baca... =="





DARI WALL SAHABAT FB
assalamualaikum...
malam tadi... saye pegi urut... ala..dengan makcik thai kesayangan saye tuh...sambil gi uerut,sambil nak ucap babai sebab nak pindah...nanti mesti rindu sangat kat die... die urut best..malam tadi,da habis urut,die pesan..
pesanan paling best di dunie ye...
-jangan keje teruk2
-jangan angkat berat
-JANGAN TOLAK BARANG GUNE KAKI TERUTAMA GUNA IBU JARI KAKI..!!
saye pun tanye..kenape cik?
>sebab ibu jari kaki terus berhubungan dengan rahim...ade orang tak angkat berat,tapi tolak2 barang berat gune kaki..tak bole tu!
ooo....patotla,saye memang perna buat...
baru ni pun mmg angkat berat,maklum cik,kemas2 barang..
>acik da banyak urutkan orang yang peranakan jatuh,ade yg lagi teruk,sampai da terkeluar dari 'tattittut'...
hah? nauzubillah cik..taknak la saye!!

ade sorang ni,anak 3,degil betul,acik da betulkn,die wat jugak keje berat.. betulkan lagi,maen sukan pulak,terus terkeluar... yaAllah,acik nasihatkn die,adik,jage la diri kamu,mude lagi,sayangla tubuh sendiri..! tak lame lepas tu,suaminye mule cari pempuan lain, pempuan tu datang lagi,nangis2,acik cube tolong.. tengok2...datang lagi,mengandung pulaaaakk,BETUL REZKI TU DARI ALLAH,TAPI..KAMU TU BERMASALAH RAHIM..SUAMI PUN KENE LA DIFAHAMKAN,MAEN LANYAK JE...IKUT NAFSU,KESIHATAN MACAMMANE? acik tak faham betul budak2 zaman sekarang,degil! tak sayang tubuh sendiri.. nanti kalo betul2 rahim tu terus terkeluar,tak bole masuk balik da,gune 'cincin' pun tak bole da..doktor pun tak bole tolong,potong je la....
saye telan air liur GULP....

*kawan2,sile jage bahagian kewanitaan anda ye.. sayangi tubuh sendiri..
SUAMI PULA,sile amek berat kesihatan dalaman isteri anda, anda jugak nak gune lame..ops,macam kasar pulak,saya emosi dengan cite acik tu...saye tak habis pk.. hmm...

Tanda-tanda rahim jatuh /Peranakan jatuh:
- Terasa sesuatu terkeluar di bahagian faraj
- Ketulan pada faraj
- Sakit pelvis / ari-ari (dragging pelvic pain)
- Sakit belakang
- Sakit semasa hubungan seks
- Pendarahan faraj selepas menopaus
- Inkontinens kencing atau kencing tidak terkawal
- Sukar buang air kecil / besar

RAWATAN :
- sila la jumpa doktor dgn segera
- jumpa bidan kampung untuk mengurut/menaikkan bahagian rahim.
- selepas urutan menaikkan rahim , amalkan JPD / JJC utk kuatkan rahim
mencegah rahim dr jatuh
* Elakkan berdiri terlalu lama. Ambil masa untuk duduk seketika dan melunjurkan kaki ke atas bangku. Ini selalu berlaku pada jururawat, guru, doktor dan juga mereka yang selalu ke kawasan kerja seperti jurutera
* Melakukan senaman pelvik adalah amat penting walaupun di zaman bujang lagi. Ia menguatkan otot-otot dalaman, membantu mempercepatkan proses pemulihan pascasurgeri, mendapatkan semula rasa mengawal kencing dan mengurangkan sakit belakang
* Amalkan pemakanan yang betul bagi mengelakkan sembelit kronik. Banyakkan makan sayur-sayuran, buah- buahan dan bijirin/bran. Elakkan dari meneran di bilik air lebih 15 minit. Puas atau tidak, sila keluar dari bilik air
* Memakai girdle/sut pelangsingan badan yang sesuai boleh membantu tetapi bukan korset yang amat ketat
* Jangan merokok dan jauhkan diri daripada perokok bagi menghindari batuk yang kronik
* Elakkan mengandung yang kerap dan rapat. Cubalah kaedah-kaedah perancang keluarga yang mempunyai peratus kejayaan tinggi
soalan : sis mcmana saya nak tau rahim ni tekeluar
saya : dik nak tau senang je..cube adik cangkung, masukkan 1 jari dalam vagina..kalau ada mcm besar guli kat tengah laluan tu tu makna peranakkan kita turun...atau lebih di kenali sebagai tombong..lagi dalam tombong tu lagi sihat rahim kita..jgn sampai tekeluar dik...kalau dh tekeluar boleh kene potong sbb nak masukkan balik dh susah...jgn main2 ye dik..rahim kita lah...kita nak keje jaga..bukan suami atau org lain..kita je tau mcmana..ais jgn minum selalu..sekali sekala boleh lah..lg bagus jgn amalkan..jgn angkat berat2...pesanan ikhlas dari saya...kalau dh tekerluar nak jaga susah..hari2 kene cek kat mana tombong tu..lebih baik mencegah dari merawat kan...fikir2 kan selamat mencuba (^___________^)









salam mahabbah :)

Sunday, 15 September 2013

sing a song




first time dengar terus suka...deep.....


Aku tahu ini semua tak adilAku tahu ini sudah terjadiMau bilang apa aku pun tak sanggupAir mata pun tak lagi mau menetes

Alasannya seringkali ku dengarAlasannya seringkali kau ucapKau dengannya seakan ku tak tahuSandiwara apa yang telah kau lakukan kepadaku

Jujurlah sayang aku tak mengapaBiar semua jelas telah berbedaJika nanti aku yang harus pergiKu terima walau sakit hati

Mungkin ini jalan yang engkau mauMungkin ini jalan yang kau inginkanKau dengannya seakan ku tak tahuSandiwara apa, ceritanya apa, aku tahu
Jujurlah sayang aku tak mengapaBiar semua jelas telah berbedaJika nanti aku yang harus pergiKu terima walau sakit hati
Jujurlah sayang aku tak mengapaBiar semua jelas telah berbedaJika nanti aku yang harus pergiKu terima walau sakit hatiKu terima walau sakit hati

Sandiwara Cinta ; Republik


Saturday, 8 June 2013

kumpulan darah muda


lihat kiri lihat kanan..lihat depan lihat belakang..ohh..ada rakan...ucap syukur dalam hati...masih ada lagi mereka salah satu kurniaan Tuhan..lihat sekali lagi...lihat lagi...menoleh dan terus menoleh...ehh...satu di belakang sudah tiada...tiada? ka manakah gerangannya si dia?? begini ceritanya......

kuliah...kuliah dan kuliah...sentiasa bersemadi buat si darah muda ini...sebagai acara sampingan dalam perlumbaan marathon ini terselit juga tugasan atau lebih popular dipanggil sebagai "assignment"..bak kata rakan si darah muda, "tak degree lah kalau tak ada aasignment!"

oleh itu demi menyahut seruan rakan si darah muda tadi dia pun bermulalah dengan langkah pertama..meniarap...merangkak..bertakteh....berjalan? ohh..belum lagi...si darah muda masih belum mampu berjalan lagi...bersamalah si darah muda dan rakan rakan sekuliah demi memenuhi tuntutan degree..

si darah muda mempunyai kumpulannya tersendiri..di sini si darah muda ingin menyatakan bahawa kerja berkumpulan itu kadangkala penuh suka dan duka....dan kini si darah muda semakin merasakan deritanya...mungkinkah kerana kesalahan itu datangnya dari si darah muda yang semakin hopeless? mungkin jua...namun si darah muda berharap ada istana madu buatnya di pengakhiran sem nanti....

penuh jari disusun wahai rakan si darah muda...sepuluh jari si darah muda ini ikut tunduk memohon keampunan kepada rakan jua taulan...


salam mahabbah

Wednesday, 5 June 2013

..sehelai KERTAS itu..


dalam dalam mood study week ini rasa rasanya tiada yang lebih menjadi igauan buat si "darah muda"  hanya untuk menelaah mata pelajaran kononnya..pelbagai mata pelajaran yang mula satu, helai demi helaian diselak demi setitik ilmu buat minda yang kegersangan titisan ilmu..

apakah tuntutan ilmu itu? tuntutan ilmu itu hanya akan wujud setelah pengumuman tentang tarikh pengambilan slip peperiksaan di ruangan kantor pusat pengajian..maka berduyun duyunlah si darah muda bertandang demi berjumpa kerani di kantor tersebut untuk menunaikan janji menuntut sehelai slip masuk peperiksaan..

maka di kala senja melabuhkan tirainya segenap ruang penjuru di pusat wacana ilmu menjadi tumpuan bagi darah darah muda ini..begitu hebatnya penangan hanya sehelai kertas tersebut..yang keluar "berperang" kini kembali semula ke medan "jihad" sebenar kononnya...baru keterlihatan kemajuan kemajuan dalam kehidupan mereka selama bergelar si darah muda apabila menjejakkan kaki ke kaki lima pusat wacana ilmu ilmu itu...

demikianlah sorotan peristiwa tersebut adalah suatu fenomena yang akan berterusan membelenggu jiwa si darah muda ini...semoga si darah muda ini akan beroleh kebaikan dan keberhasilan yang menguntungkan hendak-NYA...insha Allah...

salam imtihaan..bittaufiq wanajjah.. 

 salam mahabbah

Tuesday, 4 June 2013

Bila Rasa Bertandang



yang nyata, perkara tidak halal membuatkan kita lebih banyak memikirkan tentangnya berbanding perkara yang halal..sebagai contoh dalam perhubungan...kita ada couple, mungkin seperti bahagia di dasarnya..namun, sehingga satu tahap kita akan berasa dia harus menjadi milik kita..dan ini bukanlah sesuatu yang positif kerana ia terus-terusan membuatkan kita tertungu-tunggu...

*cetusan bebelan di malam hari

salam mahabbah