mereka yang gorgeous

Monday, 14 January 2013

diet comel untuk keluarga sihat?


salam sayang semua!! dalam merancang untuk mendirikan rumahtangga, bukan je persiapan untuk hari perkahwinan je perlu ditumpukan tetapi ada yang lebih penting dari itu selain rasa kesediaan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai suami atau isteri..kalau orang tua kata,

"nak tambat hati suami, kenalah pikat perutnya dulu"

okehh...maksudnya kat sini, si isteri tu kenalah pandai masak blablabla...tak kan hari hari suami tu kena makan lauk telur dgn kicap (kecuali suami anda hantu kicap) tak pun meggi kari berapi..ye dop??  sesekali nak lah jugak dia merasa isteri kesayangan tu masak sesedap...

namun, saya nak tolong betulkan sikit kat sini mengenai frasa di atas tu..maaf ye nenek nenek sekalian (kalau ada baca) sebab cucu ni ingkar sikit je cakap nenek.. :p  memang betul lah perempuan kena pandai masak, tapi korang pun harus tahu bagaimana nak menguruskan diet sihat untuk keluarga...kan?? tak kan hari hari main hentam masak lemak je..lelama 'naik lemak' lah suami korang tu..hahahaa (oppss..terketawa jahat)






antara cara cara untuk memastikan masakan korang tu tergolong dalam golongan makanan sihat ialah ;

1. kurangkan penggunaan lemak dalam masakan seperti goreng gorengan..pilih makanan rendah
    kolesterol

2. kurangkan penggunaan garam dalam masakan..ambil dalam kadar sederhana je..okehh?? tak pun cuba
    pelbagaikan, macam letak sos sikit ke, kicap soya ke..

3. hadkan penggunaan bahan perasa tambahan..dan kalau boleh elakkan tabur garam masa hidang
    makanan..

4. asingkan penyediaan minuman bergula dengan susu rendah lemak... 

5. elakkan makan nasi atau hidangan sambil minum teh tarik sebab nanti ia akan membantutkan
    pembentukan haemoglobin (sel darah merah) (selama ni selalu buat..haha)



dah bacakan..haa..ni je lah tips seringkas ringkas tips di alam fana ini...mudah je..korang nak masak ape pun korang masaklah yang penting kandungan nutrien dalam masakan tu perlulah mencukupi untuk keperluan badan...jangan lebih jangan kurang..bak kata iwan dangdut (sekarang dah tak dangdut lagi) "yang sedang sedang saja"...hehe


haa..kan boleh ambik gambar cecomel sesama kalau dua dua sihat.. :p



*cik mahabbah belum kahwin 
lagi okeh..sesaje je nak share..
sebagai persediaan..hahaha :p*


**next entry pasal menu sihat pulak ehh..insha Allah.. ^__^


salam mahabbah

3 comments:

  1. hahaha..karton dy muke cam sy... hahahah

    ReplyDelete
  2. suka sgt makanann berlemak dan krim.. hehe.. chesse cakse n donuts. my favorite .. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...xtually sy pun suka jugak makanan berlemak ni...
      tapi, nanti klu byk sgt lemak dah tak bole amek gambar
      comel2 mcm kartun kat atas tu..hihihi
      btw, tak kisah pun klu suka mkn yg penting dlm kuantiti
      yg terkawal lah..diet bukan bermaksud tak boleh makan terus..
      kan?? huhu ^__^

      Delete