mereka yang gorgeous

Saturday, 10 November 2012

nampak tak? +__+"


Ketika berjauhan
Masihku rasa hangat kasihmu ayah
Betapaku rindukan redup wajahmu
Hadir menemaniku
Terbayang ketenangan
Yang selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan
Walau hatimu sering terluka
Tika diriku terlanjur kata
Tak pernah sekali kau tinggalkan
Diriku sendirian
Ketika ku dalam kedukaan
Kau mendakap penuh pengertian
Di saat diriku kehampaan
Kau setia mengajarku
Erti kekuatan
Terpancar kebanggaan
Dalam senyummu
Melihatku berjaya
Bilaku kegagalan
Tak kau biarkan
Aku terus kecewa
Dengan kata azimat
Engkau nyalakan semangat
Restu dan doa kau iringkan
Terbayang ketenangan
Yang selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan
Tak dapatku bayangkan
Hidupku ayah
Tanpa engkau di sisi
Semua kasih sayang
Yang kau curahkan
Tersemat di hati


lagu ni betul2 menggambarkan bagaimana pengorbanan seorang bapa pada anaknya..
serious...saya sendiri pun amat tersentuh tika mendengar lagu ni...
apatah lgi bila dah berjauhan..amat amat terasa ketiadaannya..selalunya dialah tempat saya mengadu...

oh ye.. beberapa minggu lepas ada perkara yang terjadi, ayah saya sikit pun tak bagitahu saya..
saya dapat tahu pun dari mak..mak yang bagitahu saya...maka kata ayah ada masalah...tapi, saya pun tak nak lah bertanya dengan lebih lanjut..rancangannya balik ni nak tanya...tapi, biasalah...bila dah sampai rumah ni rancangan pun tinggal kenangan..hihi..

ok..harini, saya tinggal dgn adik adik dan ayah je kat rumah...adik2 dah keluar..pergi rumah kawan diorang...
dan ayah pun bertanya pada saya keadaan kat sana..saya pun dgn becoknya bercerita...tetapi....
tak lama lepas tu ayah mula buka mulut tentang masalah tersebut...amat terkejut saya!  >.<"

tapi, ayah saya sikit pun tak marah...saya pulak yang sakit hati mendengarnya...ayah kata, biarlah..dia redha..
tapi, sebagai anak saya nampak terukir garis sendu di wajahnya..hati saya jadi sebak..(time type ni pun sebenrnya saya dah 'hujan'..)

saya ingat dulu masa saya kecundang dalam SPM (tak lah kecundang sgt sebenarnya), ayah saya sikit pun tak marah pada saya..dia kata, 

"kalau ada rezeki kakak nak masuk U, insyaallah ada..tapi, kalau tak dapat jangan putus asa..rezeki ada kat mana mana..kita yang perlu bijak mengenalpasti peluang.."

tapi, sebenarnya saya tahu dia kecewa dengan saya..cuma dia tak tunjukkan..sebagai anak, rasa bersalah tetap mencengkam jiwa..

"YA ALLAH, JADIKANLAH KAMI DARI KALANGAN ANAK ANAK SOLEH DAN SOLEHAH DAN HINDARKANLAH KAMI DARI BERLAKU ZALIM(DERHAKA) KEPADA MEREKA.."

pocketNOTE : kalau duduk sorang sorang, cuba sekali sekala bayangkan wajah ayah kita...pernah tak korang terfikir beban yang dia tanggung selama ni...? kasih sayang seorang ayah bukan dengan dakapan atau belaian spt ibu tetapi melalui segala apa yang telah mereka lakukan untuk kita..termasuk lah, tak beli baju raya untuk diri sendiri yang penting anak anak dan isteri dapat yang baru... terima kasih ayah =')


 salam mahabbah....

No comments:

Post a Comment